جاي خانة البغدادية chaikhanah of baghdad
زائرنا الكريم تتشرف منتديات جاي خانة البغـدادية
بدعوتك للتسجيل فيها و رفدها بمشـــاركاتك و قلمك
وابداعك فاهلا وسهلا بيك و بالجاي وياك
::: وهلا و مية هلا بيكم عيوني :::

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

زائرنا الكريم تتشرف منتديات جاي خانة البغـدادية
بدعوتك للتسجيل فيها و رفدها بمشـــاركاتك و قلمك
وابداعك فاهلا وسهلا بيك و بالجاي وياك
::: وهلا و مية هلا بيكم عيوني :::
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اربح من تصفح الانترنت ادخل وشوف انا عملت كاام خلال اسبوع

اربح من تصفح الانترنت ادخل وشوف انا عملت كاام خلال اسبوع Empty اربح من تصفح الانترنت ادخل وشوف انا عملت كاام خلال اسبوع

مُساهمة من طرف Mon El Masry الإثنين أكتوبر 24, 2011 11:55 am

اربح من تصفح الانترنت ادخل وشوف انا عملت كاام خلال اسبوع

1 - مقدمـــــــــــــــــــة .

أسمحوا لـى أن أفتح معكم باباً ظريفاً للعمل الجاد والمربح أيضاً .

أولاً إذا كنت من من لا يملك الطموح فأغلق هذه الصفحة ولا تعود إليها تماماً .

* فكم من الوقت نقضيه جميعاً على شاشة الكمبيوتر دون فائده ؟؟؟

*أسمح لـى بسؤال ؟؟

ما هو العائد عليك من كل هذا الوقت المهدور من عمرك ؟؟؟؟

* فأنا أعلم مثلك أن مشوار البحث عن عمل هو طريق طوييييييييل جداً .

** إذا كنت لا تمتلك أحلاماً واسعة الخيال فأغلق هذة الصفحة لو سمحت ..

* إذا كنت من هواة تعلم فن وحرفنت الربح دون مجهود فعليك قراءة الموضوع إلى النهاية .

* كن مديراً لنفسك فلا داعى لوجود من يرأسك ويتحكم بك .

* حدد ساعات عملك بنفسك . دون التقيد بمواعيد حضور وأنصراف .

** إذا كنت من أصحاب الفكر العالى والتميز .

** إذا كنت رجل معاش .. أو إمرأة منزل .

** إذا كنت طالب أو طالبه .

** إذا كنت خريج حديث أو قديم .

** إذا كنت ومازلت تبحث عن فرصة عمل واحدة .

** إذا كنت تعمل وتبحث عن زيادة لدخلك .....

* إذا كنت غير جاد فأغلق هذه الصفحة فهى للمتميزين فقط .

أما إذا كنت من الجادين والطموحين فإليك أول طريق النجاح والتميز !!!!!

( الربــــــح عبـــــــــــــر النــــــــــــــت )

فى أى وقت وفى أى مكان ومن أى جهاز كمبيوتر تقدر تقوم بعملك وبنفس الطريقه تقدر تسحب فلوسك .

*إذا كنت غير جاد فأغلق هذه الصفحة فى الحال .

نصيحـــــــــــــــة

للجادين فقط

- إذا كنت جاد جداً فإليك الاتى :-

1- سجل كل بيناتك فى البنك الالكترونى والشركات التى تشترك بها على صفحات الوورد أو فى أوراق خارجيه . لانك ليست أله لتحفظ كل هذه البيانات المختلفه .

2- لا تنقطع بالتعامل مع الشركة أكثر من يومان لعدم تعرضك لفقدان الاشتراك بها .

3- حول فلوسك أول بأول من الشركات الربحية إلى البنك الالكترونى التى تتعامل معه .

4- تأكد قبل الاشتراك فى الشركة انها تتعامل مع البنك التى تتعامل انت معه .

للجـــــــــاديـــــــن فقــــــــــــط

وفى النهاية أشكركم وأرجوا أن يستفيد الجميع مثلى

2- شـــــــــــــــــرح عـــــــــــــــــــــــــام .

ما هى فكرة هذا البزنس ؟؟؟

فكرة هذا البزنس بكل بساطة و كل وضوح ان كل موقع من المواقع الربحيه هى بمثابة شركة دعاية وأعلان وليست شركة بيع .

بمعنى انها تعلن عن المنتجات والشركات بمقابل مادى .

ولذا فهى تحتاج لمسؤلين دعاية ــــــــــــــــــــــــــــــــ احنا بقى مسؤلين دعاية إلكترونية .

بـس حاســب ـ ـ ـ انا وانــت مافــيش علينــا رقيــب .

يعنــى انــت مديــر نفســك حــر فــى وقتــك . ومجهــودك ملــكــــك انــــت .

والشركة هاتتينا النسبة على فرجتنا على الاعلانات . وكمان هاتدينا نسبة تانيه لوعرفنا أصحابنا على الشركة دى .

وده لاننا بنزود دايرة مبيعات الشركة . لان صاحب المنتج إللى هايبيع منتجه هايزود الدعاية تانى فى الشركة .

ملاحظــــــــــــة :-

فى هذا البزنس أنت غير مجبر على شراء أو بيع أى شئ .

فى هذا البزنس أنت غير مسئول عن أى شئ .

فى هذا البزنس أنت غير مجبر على أى شئ .

وليه الشركة تدينا فلوس على الفرجه ؟

بالمختصر المفيد :-

ده لان الشركات الربحيه بدأت فى عملها منذ سنوات قليله وكان لازم تحقق نجاحات علشان تزود الاعلانات وبالتالى تزوت مكاسبها .

ومن هنا بدأت فكرة إعطاء النسب والعمولات لكل أعضاء المواقع الاعلانيه .. ونجحت هذه الفكره فى أوربا وأمريكا .

ولكن لظروف تأخر التكنولوجيا فى حدود العالم العربى وصلت هذه الفكرة منذ قليل جداً ولكنها لاقت نجاحات كثيرة .

سؤال : بس ازاي الشركه دي تعرف اني شوفت الاعلان ولا لاء ؟

اقولك الشركه بعد متسجل فيها طبعا بتعرض عدد من الاعلانات بيختلف من شركه لاخري انت بتطغض علي الاعلان وبعدين يظهرلك

عداد أعلي الشاشه مدته 30 ثانيه تقريباً (( كحد أقصى )) إن ماكنش أقل . بعدها تظهر علامه صح معناها ان الاعلان ده انت شوفته واتحسب في حسابك .

سؤال : طيب انا كده اكون كسبت ايه ؟

اقولك .......... كل اعلان بتضغط عليه بيتحسبلك فلوس في حسابك في الشركه يعني نفرض انك شوفت 10 اعلانات والاعلان ب01. دولار يعني سنت يبقي اتحسبلك عشره سنت .

طبعاً هاتقولى قليل جداً . صح ؟

أه صح ... انا عارف انه مبلغ صغير جدا بس احنا طبعا مش هانعتمد علي شركه واحده علي الاقل 10 شركات وحسابك في الشركه

الواحده 10 سنت في اليوم . يعني الـ 10 شركات 1 دولار يوميا . خد بالك انت ممكن تفتح أكتر من شركة فى نفس الوقت بس أوعى

تفتح فى شركة واحده أكتر من أعلان وإلا الاتنين هايتلغوا فوراً . ((( لاحظ ان فى شركات بتدى أكتر من كده بكتير .. )

طيب دولار واحد بس ؟؟ برده مش كفاية ؟؟

أكيد طبعاً مش كفاية بس دى هى البداية مش أكتر ...... وبعدين فى خاصية تانيه أسمها (( الريفيرال )) ودى خاصية هانتكلم عليها فيما بعد . بس الاول لازم نعرف إيه هى الشركات دى .

ما هي الشركات الربحية ؟

هي جزء من الشركات المسماة Get-Paid-To أيGPT المعروفة بخدمة الدعاية والاعلان

و تسمى عادة بالشركات المجانية لأنها لا تحتاج منك إلى دفع مبالغ ماليه وهي مواقع لربح المال ، لذلك سميت أيضاً بالشركات الربحية .

كل ما عليك فعله هو التسجيل وإدراج بريدك الإلكتروني لتتلقى عليه الرسائل والمعلومات ، إضافة الى بريدك الإلكتروني المرتبط

بالبنك الإلكتروني الذى تختار التعامل معه .

طيب نرجع ونقول من هو ( الريفيرال ) ؟؟؟

هى خاصية الشركة بتعديها لك بمجرد أشتراكك بها كعضوا وهى خاصية ( الريفيرال ) وهى عباره عن ليك خاص بك . عندما يدخل

الاعضاء عن طريق هذا اللينك يسجل تلقائياً فى مجموعتك وبهذا يحتسب لك فى رصيدك حق دعوتك لهذا العضوا . وإذا لم يسجل تلقائياً

فيطلب من هذا العضوا أسم الريفيرال .

طيب والنسبة بتبقى كام على كل عضوا ؟

النسب كلها تختلف من شركة لأخرى . قد تصل إلى بض دولارات .

كيفية دعوة الاعضاء ؟؟

بكل بساطة لو شرحت الموضوع لكل معارفك وأقنعتهم بيه وأعتيطهم هذا اللينك على صفحة Word وبكده يدخلوا كلهم بمنتهى

البساطه . وبكده تقدر تستغل كل لائحة معارفك .

وإيه هى لائحة معارفى ؟؟

لائحة معارفك

الاقارب ............. الاصدقاء ................... الزملاء ................. الجيران ................ المعارف عامتاً

بس كده مش كفاية ؟؟

فعلاً انت كده شغلك ميت جداً المفروض تدخل ناس فى الشركات وتشتغل انت فى نفس الوقت . طيب ماتعمل نفس إللى انا عملته وغيرى

كتير عملوه . انت بتقرأ الموضوع ده دلوقتى من غير ماتعرف مين صاحبه لو اقتنعت بيه هاتنفذ الفكره وتستفيد نفس إستفادتى .

بقى تبدأ بالبحث فى المنتديات والمواقع وتنشر الموضوع وتستفيد انت كمان ذى غيرك كتير .

و طبعاً ربنا يخليلنا Google

وكل إللى عليك هو الدخول على جوجل وكتابة ( الربح عبر النت ) وأكيد هاتلاقى مئات الصفحات ....

طيب انا ممكن أشترك فى 100 أو 200 شركة وأشتغل لوحدى من غير خاصية الريفيرال خالص .. ؟؟؟

ممكن بس ساعتها هاتلف حولين نفسك باليومين ومش هاتخلص الشركات كلها ومش هاتقدر تستغل كل الفرص والعروض بتاعت

الشركات . وأكيت مجهود 100 شخص مش هاتقدر تنفذه انت لوحدك . ده غير ان فى بعض الشركات بتدى نسبة كبيره على كل

ريفيرال بتدخله الشركة . طبعاً دى هاتضيع عليك . ده غير انك هاتحبط جامد جداً . ده غير أن فى فرص تانيه لازم تعرفها زى

(( العروض التى تقدمها الشركات )) (( وتأجير الريفيرال )) .

وطبعاً لو هاتشتغل لوحدك مش هاتقدر تنفذ الحاجات دى وهاضيع منك فرص ربح كبيره .

ماهى عروض الشركات ؟

دى عروض بتقدمها الشركات لزياده فرص العمل بها وفى الغالب تكون محدده الوقت و ثمن العرض إللى بتدفعهولك لما تنفذ العرض كامل و تختلف من شركة للأخره .

يعنى ايه تأجير الريفيرال ؟

فى كل شركه تعطيك خاصية تأجير الريفيرال اى تدفع للشركة مبلغ معين لتأجير عدد من الريفيرال . وبالطبع بعد تأجير الريفيرال

يساعد هذا على ذيادة الرصيد ولكن بشكل شبه ثابت . فلو وجدت ان احد الريفيرالز لا يعمل بشكل جيد من الممكن استبداله واذا وجدت

احد الريفيرالز يعمل بشكل جيد ويرى الاعلانات كل يوم وبأنتظام فيمكنك ان تمد له المده لمدة شهر او شهرين زياده حيث انك تدفع بالشهر .

خــــد بالك انت غير مجبر على استئجار اى ريفيرال للعمل لحسابك دى خاصيه الشركة بتعطيها لك

لذلك انصح دائما اى مبتدئ ان لا يبدا باستعمال هذه الطريقه و ذالك للأسباب الاتية :-

1 - ان تكون قد وثقت تماما بالشركة التى تعمل معها وان تجرب الربح اولا .

2- أن تعتمد أولا ً على الاعلانات والريفيرال . كما ذكرناهم .

3- الشركات تسمح بتأجيرالريفيرات من خلال رصيدك بالشركة ولهذا أنصح بتأجيل هذه الخطوه حتى يصبح لديك رصيد يحتمل هذا .

كده فى سؤال مهم جداً

من هم الريفيرالز ؟؟ ومن أين أتت بهم الشركة ؟

هم أشخاص من جنسيات مختلفه سجلوا فى الشركات دون وضع أسم الريفيرال الذى عرفم من خلاله الشركة . فهذه الشركات اهم ما

عندها هو المكسب وهذا الشخص بدون ريفيرال يعنى بالنسبه لها مكسب كبير تقوم بإستئجاره لمن يريد ومن يدفع ثمنه ــ فهو سلعه للإستئجار بالمده ............. والمده شهر ـــــ

أخى الحبيب أحزر أن تصبح سلعه لمن معه المال . فهذه الشركات تبزل اقصى مجهود لها فى الدعاية حتى تأتى بأشخاص دون

ريفيرالز لتقوم بإستأجارهم مقابل المال وبالطبع هذا الشخص لا يستفيد من هذا نهائياً . فأحزر أن تصبح سلعه لمن معه المال . فنحن

العرب لسنا عبيداً .

أتمنى من الله ان هذه الخاصيه تستخدمها وأنت دافع وليس مدفوع فيك .

طيــب كده موضوع الريفيرال خلاص خلص ................. نرجع تانى للفلوس

أمتى أقدر أسحب فلوسى من الشركات ؟؟

سؤال جميل ومهم ... : كل شركه ليها حد ادني للدفع بيختلف من شركه لاخري من الممكن ان يكون 2$ او 3$ وهكذا اى ان الحد الادنى

للسحب يختلف من موقع لاخر .

جميل بس ازاي اسحب فلوسى برده ؟

هتلاقي حاجه اسمها your payment
منها تقدر تسحب فلوسك علي البنك الالكتروني وفي بعض المواقع Cashout لما تدخل علي حسابك في الشركه .

ايه البنك الالكتروني ده ؟

البنك ده عباره عن بنك كل الشركات بتتعامل معاه في تحويل الاموال علي النت .

طيب اقدر اخد فلوسى ازاى من البنك الاليكترونى ؟

وده هانشرحه بالتفصيل فى البنكوك الالكترونيه .

طيب ليه أنا بعرض الموضوع ده يعنى بصراحه انا كسبان ايه ؟

أولاً :- انا حكون الريفيرال بتاعك بإذن الله . يعنى انت حتدخل الشركات من خلالى وزى ما قلتلك ان ده مكسب ليا انا . وانت مش هاتفرق معاك حاجه خالص .

ثانياً :- انت لو دخلت الشركات دى من غير ريفيرال . إيه إللى هايحصل ؟

بكل بساطه الشركة لازم تبيعك لأى عضوا تانى وساعتها مش هايفرق إن كان مجهودك هايستفاد منه شخص عربى ولا أجنبى ولا حتى يهودى .

دى كلها شـــركات عالميه على النت .. وانا وبكل صراحه نفسى اخدم اخواتى العرب بغض النظر عن جنسياتهم . وفى الاخر فالأولوية هنا لمن تعب واجتهد .

طيب هاتقولى ازاي اضيفك كريفيرال ؟

أنت بمجرد الضغط على اللينكات التي سأعرضها الآن سيظهر اسمي اوتوماتيك في خانة الريفيرال وان لم يظهر ووجدت خانة ( الريفيرال ) فارغة ضع فيها أنت اللينك .

نصيحــــــــــه غاليــــــــــــه:-

لو حدث ووصلت إليك نسبه ضئيله جداً من الاحباط أو الكسل ــ قم بسرعه ــ وتعامل بمنتهى الجديه فى هذا البزنس.. فتزول بسرعه هذه النسبه ....... ولكن إفعل هذا بسرعه دون التفكير فى سبب هذا الإحباط أو الكسل لئلا تعطى هذه النسبه الضئيله وقت كى تكبر؛ فلا تغلبها .

مهما كانت ضئيله لاتستهين بها . وعندما تصل إليك هذه النسبه تأكد إنك لن تصل لهدفك حتى الان .
وفى النهايه إعلم يا اخى انى والله لو لم أجــد ان بهذا الموضوع خيراً كثيرا لما ضيعت وقتى وجهدى فيه . فأنا مثلك أبحث عن الوقت للأستفاده به .

والان

نقسم مشروعنا لثلاث مراحل .

المرحلة الاولى :- وهى التسجيل فى أحدى البنوك الالكترونيه .

ملحوظه مهمــــه

أفتح حسابك فى بنك واحد علشان تعرف تجمع من كل الشركات فى اسرع وقت . انا مقدرش افرض عليك بنك معين بس هاديلك أهم

البنوك واكثرهم عالميه وثقه وشهره .

وها نشرحم فيما بعد .

المرحلة الثانيه:- وهى التسجيل فى الشركات .

و ها احاول اكون معاك فى كل شركة بشرحها خطوه بخطوه .. ويهمنى اعرفك انى بعمل كده علشان اساعدك زى ماغيرى ساعدنى .

المرحلة الثالثة :- وهى الانتشار .

ودى زى ماقولنا قبل كده ممكن من لائحة معارفك بس ماتعدمتش عليها أوى . أعتمد اكتر على البحث على المواقع التى تتخصص فى

هذا البزنس وراسلها وأيضاً المنتديات العامه عبر شبكة البحث جوجل وهكذا .

كده نبقى شرحنا كل شـئ عن الشغل ده بصفه عامه
ومش فاضل غير اننا نبدأ ندخل ونمارس عملنا فعلى ..
نبتدى نتكلم على كل مرحله بالتفصيل
وربنا معانا

البنــــــــوك الالكتــــــــــــرونيه :-

اولاً نشرح (( البنوك الالكترونيه )) ..

نبذة موجزة عن البنوك الالكترونية :-

وهي بنوك على الانترنت تتميز بسهولة سحب وإيداع الأموال منها من أي كمبيوتر متصل بالانترنت .

والشيء المهم هو إنشاء حساب خاص بك لدى أحد هذه البنوك الالكترونية وهو لا يحتاج إلى دفع أية رسوم بل العملية مجانا تماماً قم

بتسجيل نفسك واحصل على حساب بها وقم بعمليات شراءك وكل العمليات البنكية باستعمال هذا الحساب ، ونشير إلى إن التعامل مع

هذه البنوك غاية في السهولة والبساطة
.
أهم ما يعنينا بعد فتح الحساب هو خدمتين موضوع ( إيداع الأموال أو شحن الرصيد ) وموضوع ( استلام الأموال أو سحب الرصيد )

من الحساب .

أولاً / إيداع الأموال أو شحن الرصيد إلى الحساب .

يمكن الشحن بعدة طرق ومنها التحويلات البنكية والفيزا كارد والماستر كارد و تلك الطرق لا تعنينا فى الربح عبر النت نهائياً .....

إنما ما يعنينا هـــــــــــــو

ثانياً / استلام الأموال أو سحب الرصيد :-

طيب اقدر اخد فلوسى ازاى من البنك الاليكترونى ؟

فى أربع طرق لسحب فلوسك من البنك الالكتروني

الاولي: شركات تحويل الاموال مثل ويسترن يونيون .

التانيه : شركات الوساطه ودي مواقع بتحول فلوسك من البنك عن طريق التسليم باليد او فودافون كاش او البريد المصرى مثل شركه دهب .

الثالثه: بنك جينرال سوسيتيه ايجيبت وده ليه فروع في مصر بتفتح فيه حساب بالدولار ب50 جنيه وتستلم الكارد إللي تقدر تسحب بيه فلوسك .

الرابعة ( ومن الأفضل لك ان تتبعها فى بدايتك ) : عبارة عن شيك يرسله البنك الالكترونى الى بيتك .

والآن سوف نستعرض أهم هذه البنوك الإلكترونية :-

1- البنك الذهبي ( E-gold ) .

2 - البنك الإلكتروني ( PayPal ) .

3- البنك الإلكتروني ( MoneyBookers ) .

4 – البنك الالكترونى ( Alertpay ) .

التسجيل فى الشركات :-

انا هاديلك خلاصة ومجهود و قت كبير بس حاول تستفاد بجد من كل خطوه وخلى بالك انا هاديلك الشركات الموثوق بها لان فى كتير من الشركات مابتدفعش الفلوس للأعضاء بس الشركات دى ذات سمعه طيبة وعالميه وانا عن نفسى ربنا وفقنى واستفد منها مادياً والحمد لله

(((((((((( وده طبعاً على مراحل علشان تقدر تبتدى ))))))))))

هانبتدى النهارده بموقع ربح بس شكلة جديد وفكرته سهلة جداً وطرية العمل عليه هى انك بكل بساطة تقوم بكل شغلك الطبيعى على

النت ومن الموقع ها تحمل برنامج علشان يحسبلك فلوسك ......... الغريب أن البرنامج ده مش هايظهر حتى على الديسكتوب .

أدخل على الموقع وسجل من هنا

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

هذا الموقع يتيح لكم الربح بعدة طرق

والربح حسب عدد سعات تصفحك للآنترنت يعنى لو انت بتقعد ع النت كتير تكسب كتير

1 - قم بتثبت البرنامج الخاص بعد التسجيل .

2- بتفتحلك صفحة فوق الصفحة الى انت بتفتحها بتعد 5 ثوانى وبيكتبلك اغلاق بتدوس عليها وتكمل تصفحك عاااادى خاااالص .

2-اضغط على الاشهارات اثناء تصفحك العادي واللتي تضهر بشكل عشوائي بمناطق مختلفة من المتصفح .

3 اتمام العروض الذي تقدمها الشركة .

4-الضغط على لينك يكون تحته خطين ليتم احتساب ارباحك غالبا يكون باللون الازرق .
ويكون فى أماكن عشوائية من الصفحه

5-البحث عن رفرالات الريفرال الخاص بك تجده اسفل الصفحة او referrals tools

انا خلال سبع أيام كسبت 4.55228

وده واحد تانى بصوا عمل كام ف 6 ايام

3,8627

هنا يمكنك تحميل البرنامج الخاص بالشركة
download software:

اضهار آلاشهارات في متصفحك يتيح لك 0.005$ الى 0.03$ للاعلان الواحد .

اذا قمت بعمل فورمات لجهازك ليس من الضروري عمل حساب اخر يكفي الدخول الى حسابك القديم وتحميل البرنامج من هنا.

complete offer for cash: هنا تربح من العروض الذي تقدمها الشركة سواء بالتسجيل او التحميل في عدد من العروض المطروحة ويتراوح الربح من 0.25$ الى 0.65$

complete offer for referrals: هنا تربح من العروض الذي تقدمها الشركة سواء بالتسجيل او التحميل في عدد من العروض المطروحة كما في سابقتها الى ان الربح يكون باعطاك رفرالات مباشرة

لا تبخلو علي بدعمكم شباب ولكم كل الشكر

ملاحظة هامة:بالنسبة للاعلانات لا توجد اعلانات اباحية و الحمد لله

الموقع يدعم +firefox 3.5 و internet explorer +7 هم بصدد انشاء برنامج يدعم chrome

عليك بالضغط على الاعلان الذي يظهر لكي يحتسب الربح وستلاحظ تزايد الاعلانات مع مرور اليام وكذا الربح

الشركة تعطيك الحق بتتبيت البرنامج في عدة كمبيوترات بنفس العضوية المسجلة لديك وهكذا تزيد ارباحك اضعافا

لا تبخلو علي بدعمكم شباب ولكم كل الشكر طريقة التسجيل كالتالي اضغط على الرابط اسفله :

============

بعد الدخول إلى الموقع أدخل معلومات التسجيل معلومات التسجيل:

==========

لو طلب منك تفعيل من الايميل اذهب ل رسايل الميل وفعل

هنا للدخول الى الموقع بعد تسجيلك

اظغط على home واضغط على download software
بعد تتبيت البرنامج ستظهر لك صفحة فى الموقع لاعادة ادخال المعلومات ومبروك عليك

للدخول الى حسابك ومتابعة ارباحك

وبعد كده تختار home من فوووق

هنا اتباثات الدفع والعديد منها تجده في الموقع